LET OP: tussen 25 dec. 2024 en 1 jan. 2025 zijn wij gesloten. Orders die in week 51/52 worden ingeboekt, ondervinden mogelijk enkele werkdagen vertraging.
Tijdens het reviseren van een fietsaccu vervangen onze reparateurs de versleten energiecellen door cellen van A-grade kwaliteit, wat bijdraagt aan een grotere actieradius en een langere levensduur. Door verantwoord om te gaan met de batterij kunt u er zelf ook voor zorgen dat u langer plezier beleeft aan uw elektrische fiets.
De volgende tips zijn van toepassing op vrijwel alle fietsaccu’s en met name van belang als u de accu in de wintermaanden voor langere tijd niet gebruikt.
Het is altijd aan te raden om een nieuwe (of gereviseerde) accu de eerste keer volledig op te laden, vervolgens (zonder tussentijds bijladen) in een keer leeg te rijden, en weer bij te laden tot 100%. Dit wordt ook wel een volledige laadcyclus genoemd. Na minstens 5 volledige laadcycli wordt de maximale batterijcapaciteit pas bereikt. Als u deze fase doorlopen heeft, kunt u de accu weer gaan gebruiken zoals u voorheen gewend was.
Het is goed om de fietsaccu na gebruik direct op te laden, maar probeer de batterij ook af en toe bijna volledig te ontladen en daarna pas weer aan de oplader te koppelen. Dit is met name belangrijk voor de batterij-indicatie op uw display, die naar verloop van tijd steeds onnauwkeuriger wordt. Een volledige laadcyclus (van 100% naar 0% en terug) zorgt ervoor dat de actuele capaciteit van alle energiecellen weer nauwkeurig wordt gemeten.
Verder is het van belang om de fietsaccu achter te laten met genoeg restlading als de e-bike lang niet gebruikt wordt. Wij adviseren om de accu met ongeveer 50% resterende acculading te bewaren. Laad de accu in de winter regelmatig even bij (een keer per maand is voldoende) en probeer ook tijdens deze periode af en toe een stukje te fietsen.
Wacht niet met opladen totdat de batterij volledig ontladen is en voorkom daarmee diepteontlading. Zorg dat de accu zo snel mogelijk weer opgeladen wordt als u deze na een fietssessie (bijna) leeg gereden heeft. Als u te lang wacht met opladen, raakt de batterij beschadigd als gevolg van diepteontlading en dan vervalt de garantie.
Het kan geen kwaad om uw accu na gebruik (ongeacht de afgelegde afstand) direct op te laden, maar wij raden het sterk af om de accu permanent aan de oplader te houden. Beter kunt u de accu ontkoppelen wanneer deze (bijna) volledig opgeladen is. Het meest optimale voor de levensduur is als u de accu zo veel mogelijk tussen de 20% en 80% restlading houdt.
Een snellader kan handig zijn, maar wij raden het gebruik af, omdat deze opladers ook het slijtageproces van de batterij versnellen. Gebruik bij voorkeur de originele oplader of een universele oplader die veilig getest is. Zorg er ook voor dat de accu onder toezicht wordt opgeladen bij kamertemperatuur. De energiecellen zijn niet bestand tegen extreme temperaturen en kunnen zelfs ontbranden, bijvoorbeeld als de accu voor lange tijd in de zon ligt.
Bij elke laadcyclus verliest uw fietsaccu een klein beetje aan capaciteit, waardoor een intensieve gebruiker zal merken dat de laadcapaciteit relatief snel afneemt. Lange periodes van stilstand zijn echter ook schadelijk voor de batterij, omdat het gevaar van diepteontlading altijd op de loer ligt.