LET OP: tussen 25 dec. 2024 en 1 jan. 2025 zijn wij gesloten. Orders die in week 51/52 worden ingeboekt, ondervinden mogelijk enkele werkdagen vertraging.
22 april 2021 Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu’s heeft gewerkt. Velen zijn u voorgegaan en wekelijks krijgen wij te maken met particulieren die tevergeefs een poging gewaagd hebben, waardoor de accu onherstelbaar beschadigd is.
Wanneer een revisie niet op de juiste manier gebeurt, wordt de accu in het gunstigste geval onbruikbaar, waardoor de schade beperkt blijft tot een paar honderd euro. Daarnaast is er een zeer groot risico op onveilige situaties, wanneer iemand met onvoldoende ervaring zelf aan de slag gaat met de batterij, zeker als deze niet over de juiste (test)apparatuur beschikt. Een fietsaccu bestaat doorgaans uit 40-50 lithium cellen, die gezamenlijk een grote hoeveelheid energie kunnen vasthouden. Wanneer de cellen beschadigd of overbelast worden komt er een enorme hoeveelheid energie en warmte vrij. Een lithium accu kan na ontbranding bijna niet meer gedoofd worden. Een fietsaccu bestaat uit een behuizing, het cellenpakket en het battery managementsysteem (BMS), dat het laden en ontladen van de accu reguleert. Velen onderschatten hoe complex het binnenwerk van een gemiddelde fietsaccu is. In tegenstelling tot enkele jaren geleden zijn de meeste li-ion fietsaccu's voorzien van een intelligente printplaat die 'communiceert' met de fiets en met de lader, waardoor je praktisch te maken hebt met een computer en software waar normaliter enkel een specialist mee overweg kan. Voor de handige doe-het-zelver lijkt het misschien een leuke uitdaging om een versleten fietsaccu op te knappen, maar het reviseren van een accu is zeer specialistisch werk waar zelfs de meest ervaren reparateur van A tot Z gemiddeld 3 uur mee bezig is. Elke fietsaccu heeft zijn eigenaardigheden en ook voor ons is het elke keer een verrassing wat we aantreffen als we een model nog niet eerder gereviseerd hebben. Juist omdat het gaat om een kwetsbaar, kostbaar en potentieel brandgevaarlijk product, is het belangrijk om een revisie door een gespecialiseerde reparateur te laten uitvoeren. Fietsaccu-revisie.nl (onderdeel van Heskon BV) wordt als enige revisiebedrijf in Nederland gesteund door BOVAG, wat inhoudt dat onze reparateurs volgens de kwaliteits- en veiligheidsstandaarden van branchevereniging BOVAG opereren. Behalve dat u de zekerheid heeft van een kwalitatief veilig product, ontvangt u 24 maanden garantie op een gereviseerde fietsaccu.