Hoe werkt Fietsaccu-revisie.nl?

Helaas blijft de fietsaccu nog steeds een van de meest kwetsbare en ook prijzige onderdelen van een elektrische fiets. Het is tegenwoordig nog steeds zo dat de meeste fietsaccu’s na 4 tot 6 jaar versleten zijn. Vanaf dat moment neemt de actieradius in rap tempo af.

Gelukkig is het niet nodig om een gloednieuwe fietsaccu voor de hoofdprijs aan te schaffen, aangezien de meeste onderdelen van uw huidige accu hergebruikt kunnen worden. Het proces van Fietsaccu-revisie.nl wordt op deze pagina per stap toegelicht.

Hoe werkt fietsaccu-revisie.nl?

Stap 1. Fietsaccu model selecteren en opsturen

Hoe plaats ik een bestelling?

Tijdens de eerste stap zoekt u uw accu type of merk op in het overzicht fietsaccu revisie. Nadat u het merk heeft aangeklikt worden automatisch alle accu’s die in aanmerking komen voor revisie getoond.

Als u de accu gevonden heeft in het overzicht klikt u het product aan om door te gaan naar de bestelpagina. Hier heeft u de mogelijkheid om te kiezen wat de nieuwe laadcapaciteit van de versleten accu moet worden.

Klik op ‘door naar de volgende stap’ als u tevreden bent met de gekozen capaciteit en controleer uw bestelling. Na het invullen van uw contactgegevens kan de bestelling definitief gemaakt worden door op ‘afrekenen’ te klikken. Uitgebreide verzendinstructies met de factuur ontvangt u vervolgens automatisch per e-mail.

Ik kan mijn accu niet vinden, kunnen jullie deze desondanks toch reviseren?

Ook als uw accu niet terug te vinden is in het modellenoverzicht is het mogelijk dat wij de accu gewoon kunnen reviseren. Omdat er in Nederland een grote variatie aan e-bikes wordt verkocht, bestaat de kans dat uw specifieke model nog niet is opgenomen in het assortiment. Vaak kunnen wij u binnen een werkdag meer vertellen over de mogelijkheden voor uw specifieke accu als u het aanvraagformulier invult.

Waar moet ik mijn accu naartoe verzenden?

De uitgebreide verzendinstructies inclusief contactgegevens van ons reparatiecentrum ontvangt u automatisch na het plaatsen van een bestelling.

Hebben jullie ook mijn adapter of sleutels nodig?

Ja, om de accu succesvol te kunnen testen hebben wij ook uw adapter nodig. Sommige accu’s zijn voorzien van een contactslot om de accu aan/uit te zetten. In dat geval vragen wij ook om de contactsleutels mee te sturen, zodat de batterij goed getest kan worden.

Wat betekent de capaciteit van mijn accu na revisie?

De laadcapaciteit van uw batterij is bepalend voor de actieradius: de maximale afstand die u met een volgeladen accu kunt afleggen. Vergelijk het met de benzinetank van een auto. Naarmate de tank groter wordt kunt u langer met ondersteuning kunt fietsen.

Op de bestelpagina kiest u uit één van de opties die bij de accu worden aangeboden. U klikt de blauwe knop met de gewenste capaciteit aan. De bijbehorende prijs (inclusief BTW en verzending van de accu) wordt eronder getoond.

Hoe ver kan ik met ondersteuning fietsen na revisie?

De gekozen capaciteit van de batterij is een bepalende factor voor de actieradius van uw elektrische fiets. Echter, behalve de capaciteit zijn er verschillende aspecten die bepalen hoe lang u met ondersteuning kunt fietsen. Het is dus vooraf moeilijk in te schatten hoeveel kilometer u met een bepaalde capaciteit kunt fietsen. Neem daarom altijd de afstand die u enkele jaren geleden met de nieuwe accu kon fietsen als uitgangspunt (100%).

Afhankelijk van de gekozen capaciteit neemt de actieradius toe met een bepaald percentage. Stel dat uw accu in eerste instantie een capaciteit had van 10 Ah en na revisie kiest u voor 11 Ah, dan zal de actieradius met ongeveer 10% toenemen onder gelijke omstandigheden.

Moet ik verzendkosten betalen voor het versturen van de accu?

Als u gebruik maakt van ons verzendlabel met antwoordnummer wordt de accu gratis opgestuurd naar het reparatiecentrum. Verzending naar dit antwoordnummer is alleen mogelijk vanaf een PostNL pakketpunt.

Kan ik mijn accu ook komen langsbrengen?

Het is mogelijk om uw accu af te geven op ons kantooradres in Tilburg. Wij kunnen u dan helpen met het plaatsen van een bestelling en zorgen dat de accu binnen een werkdag bij ons reparatiecentrum terechtkomt.

Waarom heb ik geen e-mail ontvangen?

Normaalgesproken ontvangt u na het plaatsen van een bestelling twee e-mails: één orderbevestiging en één e-mail met de factuur en verzendinstructies. Als u na het plaatsen van de bestelling geen bevestiging heeft ontvangen is de betaling mogelijk niet succesvol doorgekomen.

Ook is het mogelijk dat u een typefout heeft gemaakt bij het invoeren van het e-mailadres. Neem contact met ons op als u geen bericht gekregen heeft, zodat wij het probleem voor u kunnen oplossen.

Stap 2. Accu wordt getest en gereviseerd in ons reparatiecentrum

Wat gebeurt er als mijn accu is aangekomen in het reparatiecentrum?

Als het pakketje aangekomen is in ons reparatiecentrum ondergaat de accu in eerste instantie een korte test. Als blijkt dat de slechte accuprestaties te wijten zijn aan slijtage van de energiecellen, gaan onze reparateurs over tot revisie.

De oude energiecellen worden uit de behuizing verwijderd en vervangen door A-grade energiecellen van Samsung of Panasonic. De behuizing en meestal ook de electronica (het Battery Management System) van uw oude fietsaccu worden hergebruikt. Na afloop van de reparatie wordt gecontroleerd of de accu voldoende stroom afgeeft.

Wat als de accu niet te reviseren is?

Als blijkt dat de accu niet in aanmerking komt voor revisie nemen wij telefonisch contact met u op. In dat geval wordt de koop ongedaan gemaakt en als u vooraf betaald heeft ontvangt u het aankoopbedrag terug.

Kunnen jullie van tevoren bepalen of mijn accu in aanmerking komt voor revisie?

Als uw accu terug te vinden is in de webshop kunnen wij uw batterij normaalgesproken probleemloos herstellen. De meeste accu’s op de website zijn door onze reparateurs al herhaaldelijk succesvol gereviseerd.

Echter, soms komt tijdens de reparatie aan het licht dat de accu niet meer functioneert door een elektronisch defect in de printplaat (bijvoorbeeld als gevolg van water- of valschade). Het vervangen van de batterij zal dan geen oplossing bieden voor het probleem.

Als de batterij helemaal geen ondersteuning meer geeft en ook niet meer bijlaadt is de kans groot dat er sprake is van een elektronisch defect. Als uw accu dus niets meer doet kunt u het beste vooraf contact met ons opnemen, zodat wij op afstand proberen te bepalen of revisie nog mogelijk is.

Hoe lang ben ik mijn accu kwijt als ik deze opstuur voor revisie?

Voor elke order hanteert Fietsaccu-revisie.nl een zogenaamde ‘doorlooptijd’: de tijd die nodig is voor het testen, reviseren en retour zenden van uw fietsaccu. Deze tijd is variabel en afhankelijk van de drukte. U kunt de actuele doorlooptijd voor onze dienstverlening terugvinden bij de specificaties op de bestelpagina van uw accu en op de homepage. 

Stap 3. Gereviseerde accu wordt met instructies retour gezonden

Krijg ik bericht als mijn accu klaar is?

Als de revisie succesvol afgerond is ontvangt u bericht per e-mail, zodat u weet wanneer de accu retour gestuurd wordt. Verder bevat deze e-mail een trackingcode voor het volgen van de retourzending. Als u heeft aangegeven dat u de accu wil komen ophalen op ons kantooradres in Tilburg nemen wij telefonisch contact met u op als de batterij klaar ligt.

Heb ik recht op garantie als ik mijn accu laat reviseren?

Vanaf de factuurdatum geldt 12 maanden garantie op de gereviseerde batterij. Als de batterij binnen deze periode niet meer naar wens presteert kunt u per telefoon of e-mail een garantieverzoek indienen. In sommige gevallen is het probleem met een aantal eenvoudige procedures op afstand op te lossen.

Als dat niet mogelijk is ontvangt u instructies voor het versturen van de accu naar ons reparatiecentrum, waar deze opnieuw onderzocht wordt. Als er een defect wordt gevonden binnen de garantietermijn zal dat door Fietsaccu-revisie.nl kosteloos hersteld worden. Val- en/of waterschade vallen niet onder de garantie.

Hoe moet ik mijn accu gebruiken na revisie?

Nadat de reparatie succesvol is voltooid krijgt u van ons per e-mail instructies voor heringebruikname van de gereviseerde batterij. Het is belangrijk dat u deze instructies opvolgt om de accu zo snel mogelijk aan de maximale capaciteit te heplen. De eerste keer dat u met de gereviseerde accu gaat fietsen is de batterij nog niet op de maximale capaciteit.

Wanneer moet ik de factuur betalen als ik voor achteraf betalen heb gekozen?

Nadat u de gereviseerde accu fysiek retour ontvangen heeft, krijgt u 30 dagen de tijd om de factuur te betalen. Zo heeft u de mogelijkheid om de accu eerst uit te proberen en te bepalen of deze naar volle tevredenheid werkt.

Wat is de levensduur van mijn gereviseerde accu?

De energiecellen die in de behuizing geplaatst worden zijn hoogstens een half jaar oud en zouden net als uw huidige batterij weer gemiddeld 4 tot 6 jaar moeten meegaan.